שיר פרידה פלייבק

 125.00

מק"ט: אין מידע קטגוריה:

שיר פרידה פלייבק

האזן לדוגמית פלייבק שלמה ארצי

האזן לדוגמית קריוקי/כתוביות

 


השיר שיר פרידה פלייבק שכתב והלחין שלמה ארצי אותו ביצע גם אריק סיני השיר זכה להצלחה וכמוהו גם הסינגל השני שהוציא שגם אותו כתב ארצי. את שני השירים עיבד אילן גלבוע. בתחילת 1979 יצא הסינגל השלישי של סיני “לא יכולתי להגיד” שכתב ארצי
בשנת 1978, על קצה אמון חברת התקליטים בו, וכמעט מוכן לוותר על קריירה כזמר, הוציא ארצי את אלבומו “גבר הולך לאיבוד” בהפקתו של יאיר שרגאי. פה קרתה ה”הפתעה”: אלבום זה הצליח יותר מקודמיו, וסימל את מעברו של ארצי לשירים יותר אישיים. יחד עם זאת המשיך ארצי בהלחנת שירי משוררים גם באלבום זה, בהם של נתן יונתן (“האיש ההוא”, “רק עלה”, “כמו ציפור”) ושאול טשרניחובסקי (“את אינך יודעת”). האלבום כלל שמונה שירים בלבד, שמתוכם הלחין ארצי שבעה. את השיר “בלילות אני מתגעגע” הלחין חנן יובל למילים של ארצי. אחת התגליות הגדולות של האלבום היה הקלידן משה לוי, שבלט בעיקר בנגינת הפתיחה הארוכה של השיר “גבר הולך לאיבוד”. לוי הפך בעקבות האלבום לאחד המוזיקאים הפעילים ביותר בארץ, והוסיף לעבוד עם ארצי מאוחר יותר במספר אלבומים נוספים.
אמנם “גבר הולך לאיבוד” סימן את המפנה החיובי בסגנונו של ארצי, אך היה זה דווקא “דרכים” שחשף אותו לקהל רחב יותר, והרחיב את קהל מאזיניו. הצלחת “דרכים” הביאה לחשיפה גדולה יותר של “גבר הולך לאיבוד”, והגדילה את הצלחת האלבום.
הסגנון המוזיקלי של “דרכים” נמשך גם באלבום “חצות” משנת 1981, שאותו הפיקו יאיר שרגאי ומשה לוי. באלבום בלטו השירים “לא עוזב את העיר”, “יום אחד”, “הלילה השני” ו”במטוס סילון”. שיר נוסף באלבום היה “לנגב”, ובו השורה “חתולים מחשבים את קיצם לאחור, אם תעשי כמותם לא נגיע רחוק”, שהושמה ללעג פעמים רבות. במצעד הפזמונים השנתי של רשת ג’ לשנת תשמ”א זכה ארצי פעם נוספת בתואר “זמר השנה”.
בשנת 1982 הוציא ארצי שני תקליטי ילדים נוספים, שניהם נקראים בשם “סיפורי התנ”ך לילדים”, ובהם הקריא סיפורי תנ”ך שונים כפי שכתב מאיר שלו.
בשנת 1983 יצא אלבום של הופעה חיה של ארצי בצוותא שהוקלט ב-1982. לאחר צאתו, האלבום נגנז ולא יצא לאור שוב וכיום הוא נחשב לתקליט נדיר. בנובמבר 2013 החליט ארצי להוציא אלבום משולש, ובתוכו כלל גם אלבום הופעה נדיר זה
באותה שנה חזר ארצי בפעם האחרונה לשירי ארץ ישראל, באלבום “מקום”. באלבום נכללו לחניו של ארצי לשירי משוררים כ”הרדופים” ו”החול יזכור” של נתן יונתן, “בהר הדומיות” של נתן אלתרמן ו”שיר” של משה טבנקין, וכמו כן ביצוע בהופעה חיה לשיר “אני נושא עמי” של יעקב אורלנד ודוד זהבי והקלטה מחודשת של השיר “אומרים ישנה ארץ” שכתב שאול טשרניחובסקי. סשה ארגוב הלחין עבור האלבום את השירים “אל הנירים האפורים” של נתן יונתן ואת “ריח הדרים” של מיכה אבני. באלבום נכללו גם הקטעים האינסטרומנטליים “מקום” ו”סיום”, וכן דואט עם אסתר שמיר בשיר האהבה המפוכח והקודר “ברית לא מותרת”, ששמיר כתבה והלחינה.

עגלת קניות