יש לך אותי קריוקי

 39.00

מק"ט: אין מידע קטגוריה:

יש לך אותי קריוקי

מילים: צוף פילוסוף
לחן: יזהר אשדות
עיבוד ומבנה פלייבק לא נאמן למקור

האזן לדוגמית פלייבק / קריוקי


תיסלם היא להקת רוק ישראלית משפיעה, שנוסדה בשנת 1979 על ידי דני בסן, יזהר אשדות ויאיר ניצני, והתפרקה ב-23 באוקטובר 1983. הלהקה זכתה להצלחה בולטת בתחום הרוק הישראלי והפופ עם להיטיה הגדולים “לראות אותה היום”, “רדיו חזק” שלפני יציאתו בעברית יצא לאור באנגלית. הלהקה יצרה להיטים שזכו להצלחה גדולה כגון: “חצבים פורחים”, “תנו לי רוקנרול” שהיה שיר מחאה נגד.
הלהקה זכתה להצלחה גם בארצות הברית וברחבי העולם עם הצגת רפרטואר השירים הגדולים שלה, עד שהתפרקה. ב-1990, כשש שנים לאחר התפרקותה, התאחדה הלהקה ויצאה לסיבובי הופעות מצליחים מאז דרך שנות האלפיים ועד היום, על אף שהיא לא הכריזה מעולם על התפרקותה הרשמית והסופית.
תיסלם נחשבת לאחת מהלהקות הגדולות בתחום הרוק בכל הזמנים בעיקר בישראל, והתחרתה עם “בנזין” שהייתה פופולרית גם כן במחצית הראשונה של שנות השמונים.
1.להקת תיסלם
תיסלם נוסדה באולפני גלי צה”ל, שם שירתו הגיטריסט יזהר אשדות כעורך מוזיקלי, והקלידן יאיר ניצני כטכנאי שידור. השניים, שכתבו וניגנו יחד, כתבו ב-1979 לאמן חדש בשם דני בסן שהיה חבר בצוות הווי חיל האוויר, שיר מחאה בשם “תנו לי רוקנ’רול”. השיר, שהוקלט באולפן של גלי צה”ל ללא ידיעת מפקדי התחנה, הוביל את השלושה לפעול כהרכב מסודר, ואף צירפו אליהם את יושי שדה שהיה טכנאי הקלטות באולפן טריטון שהקליט שיר באנגלית שנהפך השיר ל”כלניות”, לשירה ונגינה בגיטרה חשמלית. ללהקה ניתן השם “תיסלם”, כשמה של חברת ההפקות של אשדות וניצני. יש לך אותי קריוקי
ב-1981 הוציאה הלהקה את אלבומה הראשון והמצליח “רדיו חזק”, כשמו של אחד הלהיטים המצליחים ביותר של הלהקה. אלבום זה הוביל את הלהקה ושיריה לזכייה בתארים “להקת השנה” ו”שיר השנה”. השירים באלבום נכתבו על ידי חברי הלהקה ודורי בן זאב. האלבום יצא גם בגרסה אנגלית בשם “Loud Radio”, שהוקלטה בלוס אנג’לס ונמכרה במדינות ברחבי העולם. מתוך האלבום הצליחו השירים: “רדיו חזק”, “תפסיק לכוון אליי”, “מעשנים ביחד”, “כלניות”, “תנו לי רוק’נרול” (בגרסה שונה ממה שהוקלט לפני שתיסלם הפך להרכב מסודר) ו”לראות אותה היום” שזכה בשיר השנה אחרי השיר “רדיו חזק”.
בקיץ של אותה שנה הקליטה תיסלם שני שירים: “לילה לילה” (שדה/שדה, אשדות וניצני) וחידוש ל”כשאת בוכה את לא יפה” של אריק איינשטיין שהוקלט לרגל זכייתה של תיסלם בתואר “להקת השנה תשמ”א”.
2.האלבום השני
את אלבומם השני, “תיסלם 2”, הוציאו שנה לאחר מכן, בהרכב המלא, לאחר שצירפו אליהם את הבסיסט צוף פילוסוף ואת המתופף סמי אבזרדל. מתוך האלבום הצליחו השירים: “השריקה הזאת”, “שנה שנייה”, “כבר הסתיו עכשיו”, “בוקר של כיף” ו”עוד פגישה”. יש לך אותי קריוקי
את אלבומם האחרון, “לאספנים בלבד”, הוציאו בשנת 1983. האלבום כלל בתוכו חידושים לשירים שלהם, גרסאות כיסוי (“קאברים”) כמו: “כשאת בוכה את לא יפה” של אריק איינשטיין, ושיתוף פעולה עם להקת “בנזין”. האלבום יצא אחרי שחברי הלהקה הודיעו שהלהקה נמצאת בהליכי פירוק. לכן חלק משירי האלבום הוקלטו בלא השתתפותם של חלק מחברי הלהקה. בשיר “חצבים פורחים”, למשל, מחליפה מכונת תופים את סמי אבזרדל.
הסינגל “חצבים פורחים” יצא בחסות בנק לאומי באותה שנה, על גבי תקליטון שקוף כחלחל וגמיש, כשי לנוער.
לבנק לאומי היה בתחילת שנות השמונים קמפיין פרסומי לעידוד צעירים לפתוח חשבונות בבנק. הקמפיין נקרא “מועדון חצב” (חיסכון צעיר בבנק לאומי לישראל). תיסלם היו חתומים אז עם הבנק על חוזה פרסום שבמסגרתו נהג הבנק לחלק מתנות עם תמונות של חברי הלהקה – חולצות, תיקים ועוד. השיר “חצבים פורחים” יצא על תקליטון יחד עם השיר “אור של כוכבים” וחולק בחינם כחלק מהקמפיין. בחלקו השני של התקליטון היה תשדיר פרסומת של בנק לאומי עם הסלוגן “מה המצב? חצב!”. השיר “חצבים פורחים” נכתב בתקופת מלחמת לבנון הראשונה, לאחר שיאיר ניצני ויזהר אשדות הוטסו להופיע בפני חיילים בדרום לבנון. המראות שראו, השיחות עם החיילים ואווירת המלחמה בצפון שעמדה בניגוד גמור לאווירת החופש והניתוק בתל אביב הובילו אותם לכתיבת השיר. חוש ההומור הציני של יאיר ניצני ויכולות הכתיבה החדות שלו הביאו אותו לכתוב את “ההמנון” שביקש הבנק, תוך שהוא משחיל לתוכו את המחאה שלו ושל יזהר אשדות על מלחמת שלום הגליל.
הודעת הפירוק התקבלה בצער רב ובבכי מצד הקהל במועדון והמעריצים ברחבי הארץ.הלהקה פתחה בסיבוב הופעות אחרון, וב-23 באוקטובר 1983, לאחר הופעה בבאר שבע, הודיעו חברי הלהקה שזו ההופעה האחרונה שלהם. יש לך אותי קריוקי
לאחר פירוק תיסלם המשיכו כל חבריה, פרט לאבזרדל, להיות פעילים מאוד במוזיקה הישראלית כמפיקים וכמבצעים. הם גם המשיכו לשתף פעולה ברבות מההפקות בהן היו מעורבים. בסן, שדה, אשדות וניצני הוציאו תקליטים גם כזמרים סולנים. אבזרדל ניגן עוד זמן קצר בהרכבי רוק, חזר לנגן בחתונות ואחר כך פרש מעיסוק מקצועי במוזיקה ועבר לנדל”ן. ניצני עסק, לצד העיסוק במוזיקה, גם כקומיקאי (בתוכניות הרדיו “מה יש” ו”יתוש בראש”, ובטלוויזיה ב”זהו זה!”, ו”העולם הערב”).
קרדיט: ויקיפדיה

עגלת קניות