אלוהים נתן לך במתנה איתן מסורי קריוקי

39.0049.00

נקה
קטגוריה:

תיאור

אלוהים נתן לך במתנה איתן מסורי קריוקי

האזן לדוגמית פלייבק / קריוקי

 

איתן מסורי (נולד ב-16 בפברואר 1950) הוא זמר, קלידן ומלחין ישראלי.
נולד בתל אביב, אביו ודודתו היו בחבורת האש של סולימאן הגדול, שירה וכלי נגינה היו זמינים בסביבתו תמיד. עוד בגיל הגן גילה כישרון טבעי ומשיכה לנגינה בפסנתר. בילדותו ובנעוריו למד לנגן על כלים שונים, חלק בלימודים פורמליים וחלק בלימוד עצמי. את שירותו הצבאי עשה בין השנים 1969-1972 בתזמורת חיל האוויר, בניצוחו של אריך טייך כזמר ונגן אורגן האמונד.
ב-1976 השתתף בהקלטות אלבום הבכורה של שימי תבורי “חיפשתי שירים לצאת לעולם” בנגינת פנדר, פסנתר, וסינטיסייזר, וכן הלחין 3 שירים לאלבום.
אלבומו הראשון, “המון דברים”, יצא בשנת 1979 וכלל מספר שירים שהיו ללהיטים באותה תקופה, כגון: “מאומה לא השתנה”, “אם רק תאמין” (בשניהם – מילים: דוד חלפון), “בוקר של תקווה” (מילים: גדעון דרייזין), ושיר הנושא (מילים: שמואל קרול), אך הלהיט הגדול מאותו אלבום היה “אלוהים נתן לך במתנה”, שמילותיו נכתבו בידי דוד חלפון, זכה למספר רב של גרסאות כיסוי, שהמצליחה בהן – בביצועם של איתי טיראן וחני פירסטנברג – ליוותה את העונה השלישית של הבורגנים. אלוהים נתן לך במתנה איתן מסורי קריוקי
ב-1980 הוציא מסורי את אלבומו השני “נושא לשיר”, שכלל את הלהיטים: “כבי את האור ילדונת” (מילים:גדעון דרייזין), “נושא לשיר” (מילים: איתן מסורי), “באמצע הקיץ” (מילים: סמדר שיר), ובמיוחד “שלום לך ליידי שלי” (מילים: רענן דהרי), שדורג במקום ה-17 במצעד הפזמונים השנתי תשמ”א (1981) של רשת ג’. בדצמבר אותה שנה השתתף מסורי בפסטיבל הזמר המזרחי “למנצח שיר מזמור” עם השיר “בואי כלה” למילים של אתי תדהר, לחן של יהודה בדיחי, ועיבוד בסגנון דיסקו של משה זורמן.
במרץ 1981 השתתף בתחרות הקדם האירוויזיון עם השיר “אתמול” שהלחין למלים של סמדר שיר ולעיבוד של אילן מוכיח. השיר הגיע למקום השביעי בתחרות. שיר זה נכלל באלבומו מאותה שנה “אני אוהב את החיים האלה”, שכלל את שיר הנושא (מילים: אילן גולדהירש) ואת “בואי הביתה” (מילים: סמדר שיר). בסוף השנה השתתף בפסטיגל הראשון בארץ עם השיר “בכיס האחורי”. עוד באותה שנה הלחין שני שירים לאלבומו השני של נסים גרמה “להיות כוכב”, בהם את שיר הנושא.
ב-1982 זכה מייק בורשטיין במקום הראשון בפסטיבל שירי הילדים, בשיר “שלום על העולם”, שהלחין איתן מסורי למילים של ניסן פרידמן. בשנת 2015 הקליט מסורי גרסה חדשה לשיר. עוד באותה שנה הלחין את השיר “הכל יודעת”, שביצעה שולה חן בפסטיגל השני.
ב-1983 יצא האלבום “לפני שנה”, שממנו הצליחו שיר הנושא” ו”כל ההתחלות קשות” (בשניהם – מילים: ניסן פרידמן) וכן “הלו הלו” (מילים: סמדר שיר). מלבדם בלט גם השיר “שומר ישראל”, אותו ביצע בפסטיבל הזמר החסידי. באותה שנה השתתף בסרטו של ג’ורג’ עובדיה “נורית 2” (המשך לסרט “נורית”), שלא זכה להצלחה, ושר שם את להיטיו הגדולים, ביניהם “אלוהים נתן לך במתנה”.
בשנת 1984 הוציא מסורי אלבום בשם “שיר השדה”, בו הוא חידש להיטים ישראלים ישנים. לאלבומו של זוהר ארגוב “כך עוברים חיי”, שיצא באותה באותה שנה, הלחין את השיר “יסמין”. אלוהים נתן לך במתנה איתן מסורי קריוקי
בשנת 1985 הוציא מסורי את האלבום “אנאבל”, מתוכו בלט במיוחד השיר “חאפלה”, למילים של יוש גרנות, שדורג במקום ה-31 במצעד הפזמונים השנתי תשמ”ה של רשת ג’. עוד כלל האלבום את השירים “חפיף” ו”מזכירה אלקטרונית”, “הכל כרגיל” (בשלושתם – מילים: יוש גרנות).
ב-1986 הוציא מסורי את האלבומים “שירי כחול לבן 1″ ו”שירי כחול לבן 2”, שכמו “שיר השדה”, גם הם כוללים גרסאות של מסורי ללהיטים עבריים ידועים. עוד באותה שנה הוציא שיר מקורי “תמונות של זכרונות” (מילים: ניסן פרידמן, עיבוד: דוד קריבושי). לסרט המתיחות של יגאל שילון ויהודה ברקן “ניפגש בסיבוב” באותה שנה, נכלל שירו של מסורי “חאפלה” .
בתחילת 1987 הוציא את “כשהילדים שרים” שהלחין למילים של אילן גולדהירש.
באמצע 1988 הוציא לרדיו את השיר “סיפור האהבה”. אלוהים נתן לך במתנה איתן מסורי קריוקי
בתחילת 1989 הוציא את “חתונה בשכונה”, שכתב יוש גרנות בעקבות חתונתו של מסורי עם בת זוגו ענת. את השיר עיבד ננסי ברנדס.
בתחילת 1990 הוציא לרדיו את “ינואר פברואר”, שכתבה אשתו ענת מסורי, ועיבד יהודה (יוג’י) גבאי.
בשנת 1991 יצא אוסף הלהיטים הראשון של מסורי, ובו 20 מלהיטיו הגדולים.
בשנת 1992 הקליט מסורי את שיר הנושא של סרט המתיחות של יהודה ברקן “גברת תפתחי, זה אני”, שכתב אילן גולדהירש.
בסוף 1993 הוציא מסורי את האלבום “המלה של העולם” שכלל את שיר הנושא, “שם המשחק” ו”למה” (בכולם – מילים: יוש גרנות),”גברת תפתחי זה אני”, “משיח”, “אני מלא אהבה” (לחן: משה וילנסקי) וביצוע של מסורי ל”יסמין” שהלחין במקור לזוהר ארגוב.
ב-1996 הוציא מסורי אלבום חריג משאר אלבומיו, “שאו שערים”, אשר כלל שירים חסידיים, שרובם הולחנו על ידי שייקה פייקוב. אלבומים נוספים שהוציא גדסי בסגנון זה הם “וגלתי בירושלים” (2003) ו”משיח” (2004).
ב-1998 הוציא מסורי את האלבום “החיים מחייכים אלי”, ובו שירים שירים של יוש גרנות שהלחין מסורי. האלבום, שיצא במהדורתו השנייה בשם “קפה לשניים”, נחל כישלון חרוץ, על אף הלהיט “אל תקחו ממני את הטנגו”. באלבום הופיע חידוש לשיר “גברת תפתחי, זה אני” ומחרוזת בשם “חפלה דאנס”, ובה להיטים של מסורי במקצב דאנס. אלוהים נתן לך במתנה איתן מסורי קריוקי
בשנת 2001 הוציא מסורי את “השירים היפים” – אוסף מרובע עם להיטיו משנות השבעים, שנות השמונים ושנות התשעים.
ב-2005 הוציא מסורי את האלבום האינסטרומנטלי “15 נעימות לשירי ארץ ישראל היפים”, ובו גרסאות פסנתר לשירים ידועים, שניים מהם של מסורי.
באפריל 2008 יצא למסורי אוסף להיטים נוסף, אשר נקרא בפשטות “הלהיטים”.
ב-2009 יצא לאור האלבום “מאז שבאת”. את שיר הנושא הלחין מסורי למילים של ניסן פרידמן.
ביום האהבה (ט”ו באב) 2016 הוציא איתן מסורי לאור את “שיר אהבה בשבילך”. מילים ולחן: ניסן פרידמן.
בשנת 2018 גילם מסורי יחד עם ישראל גוריון את “צמד הדקלאים” המוזיקלי, כחלק מקמפיין פרסומי עבור הדקלאים, קואופרטיב מגדלי ומשווקי תמרים.
מסורי אלמן ולו שני ילדים. לאחר פטירת אשתו ענת ב-19 בפברואר 2011 הוא הנציח אותה כאשר הלחין וביצע את השיר “קור ינואר פברואר”, למילים שהיא כתבה. מתגורר ברמת גן ועוסק במוזיקה.
הפזמון יכול להיות כל קטע בשיר, בעל אופי מוזיקלי, קצבי, קולי, או כפי שהוא בדרך כלל, שילוב של כל אלה, אשר נקלט בקלות על ידי המאזין ואשר עוזר לשיר להתבלט. מגוון העקרונות של הפקה הנחשבת לטובה בפופ הם נרחבים ולכן, כאשר האדם העומד מאחורי המוזיקה הוא כותב, או מפיק, או מעבד מוכשר, אזי, כמעט מובטח כי התוצאה הסופית תהיה מבוססת על מספר רעיונות מוזיקליים החוזרים על עצמם כדי לגרות את אוזנו ואת עניינו של המאזין. אלוהים נתן לך במתנה איתן מסורי קריוקי
טכניקות ההפקה של מוזיקת הפופ עוקבות מקרוב אחרי האופנות המוזיקליות השולטות. בדרך כלל, ז’אנרי משנה של מוזיקה חתרנית שאינה מוזיקת הזרם המרכזי של הפופ, הם בעלי ההשפעה העיקרית על ההפקה של הזרם המרכזי של הפופ. המפיקים המבוקשים ביותר היום, הם לעתים, מוזיקאים הנמצאים בחזית של המוזיקה החדשנית ביותר. אצל בריטני ספירס, כריסטינה אגילרה, ריהאנה, קייטי פרי, ביונסה ואמני פופ מפורסמים אחרים בשנים האחרונות, ישנן השפעות חזקות של ראפ והיפ הופ ורית’ם אנד בלוז. ההשפעה שהיא קצת יותר חדשנית כיום היא ההופעה המחודשת של הסינתסייזרים.
ברוב המקרים במוזיקת הפופ, מפיק התקליטים הוא דמות מרכזית בתהליך היצירה. הוא זה שבוחר את השירים וגם זה שקובע את הסאונד ואת אופי המוזיקה.
סוג ייחודי של מוזיקת הפופ הם השירים אשר מכונים “בלדות האהבה”. אלו הם שירים בעלי קצב איטי אשר מילותיהם מאופיינות ברגשנות ותכניהם נסובים סביב הנושא הרומנטי באהבה. היה או אולי לא היה פלייבק קריוקי
בדרך כלל, המוזיקה נגישה מיידית לכל מי שנוטה להשתתף בתרבות זו, גם אם הוא טירון מוזיקלי. מוזיקת פופ מוצלחת, שלרוב נמדדת במונחים של הצלחה מסחרית, מבוצעת בדרך כלל על ידי מבצעים צעירים, כריזמטיים, מושכים, לבושים בצורה אופנתית ואשר מסוגלים לרקוד היטב. כותבי השירים והמעבדים נשארים לרוב עלומי שם לקהל הרחב. אלוהים נתן לך במתנה איתן מסורי קריוקי
ראשיתה של מוזיקת הפופ היא בשנות ה-60 של המאה ה-20, מעט אחרי מהפכת הרוק אנד רול בעשור הקודם. בעוד להקות הרוק שקמו החל משנות השישים ואילך התיימרו ליצור יצירה בעלת ערך אמנותי, יוצרי הפופ של שנות השישים אמנם התרחקו בהדרגה מהצליל המקורי של הרוק אנד רול, אך נותרו נאמנים לשאיפה ליצור מוזיקה קלילה וקליטה הפונה אל הקהל הרחב.
בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20 ניסה המפיק פרנק פריאן ליצור מופע בו המבצעים נמצאים בחזית הבמה ומבצעים תנועות בשפתיהם כאילו הם שרים, אך למעשה הקול הוא הקלטת קולם של זמרים אחרים (“תזמורת בצורת”). לתוצאה קראו מילי ונילי והיא הצליחה מסחרית עד אשר נתגלתה התרמית והתברר כי לצמד המופיעים אין שום קשר להפקה המוזיקלית. כיום, חלק מכוכבי מוזיקת הפופ עדיין משתמשים ב”פלייבקים” אך בכאלה שהוקלטו על ידם באולפן מראש. אותם כוכבים מסבירים זאת בכך שמטרתם היא לא לכסות על כישורי שירה ירודים, אלא לשמור על טיב הביצוע למרות שקשה מאוד לבצע את השיר תוך כדי הריקוד האינטנסיבי הנפוץ במוזיקת הפופ. מבקרי תופעה זו טוענים לעומתם, כי בהופעה חיה יצירת המוזיקה החיה (מושרת, מנוגנת או שתיהן יחד) היא לב העניין וצריכה לקבל קדימות על פני דברים הנחשבים בעיניהם למשניים כמו ריקוד והופעה תיאטרלית.
רבים מבקרים את המסחור של מוזיקת הפופ, ואת הנטייה, הקיימת לטענתם, לראות את רווחי חברות התקליטים, כשיקול בלעדי המתגבר על השיקולים האמנותיים. הטענה היא כי חברות התקליטים בוחרות מבצעים צעירים ונאים ללא קשר ליכולתם המוזיקלית ומשווקות אותם בכל ערוצי השיווק למטרת מכירת מוצר מוזיקלי רקיד שקהל היעד שלו הוא ילדים לפני או בתחילת גיל הנעורים. סגנון פופ זה מכונה בלעג “טין פופ” (Teen Pop, בתרגום חופשי: “פופ לבני נוער”). אלוהים נתן לך במתנה איתן מסורי קריוקי
תדמיתם של כוכבי הפופ נחשבת לעתים כחשובה יותר מהמוזיקה אותה הם יוצרים. עקב כך, כוכבי פופ ומנהליהם עושים מאמצים גדולים כדי להקרין את הדימוי המבוקש על ידם דרך ביגוד, קליפים המוקרנים בטלוויזיה, חדירה לידיעות באמצעי התקשורת הפופולריים ובאמצעים דומים נוספים. ואמנם, אמני ולהקות פופ רבים, מתוכננים ונבנים מראש על פי השאיפה להשיג דימוי מסוים.
רידת הפופולריות של הרוק הישראלי שהחלה בעשור הקודם, אף התגברה בעשור הראשון של המאה ה-21, מסיבות דומות. המצב הביטחוני הקשה, ובפרט האינתיפאדה השנייה בתחילת העשור הביאו להעדפה ציבורית של מוזיקה קלילה יותר, והצלחתן של תוכניות ריאליטי מוזיקליות כגון כוכב נולד חיזקו נטייה זו. במרכז המוזיקה הישראלית של תקופה זו עומדים סגנונות הפופ והמוזיקה מזרחית, ורוב היוצרים הצעירים משתייכים אליהם. עם זאת, בניגוד לתקופות קודמות נחשב הרוק בעיני המבקרים והציבור כיצירה “גבוהה” יותר מהמוזיקה הפופולרית והתגברה ההערכה ליוצרים בתחום זה.
בתחילת העשור המשיכה להיות יצירת הרוק מועטת ומרוכזת בעיקר בידי יוצרים ותיקים, אך עם זאת הופיעו יוצרים חדשים שאף נתנו ביטוי לסגנונות והשפעות חדשות. בין היוצרים הצעירים הללו התבלט כבר בשנת 2000 שלומי שבן, שבאלבום הבכורה שלו ניכרה השפעה של רקעו הקלאסי וכן שפה הומוריסטית ועשירה, מה שזיכה אותו בהערכה רבה כמו גם בהצלחה מסחרית. יוצרת צעירה אחרת שהחלה את פעילותה בתקופה זו היא רונה קינן, שאלבומה הראשון יצא בשנת 2004, וזכתה לשבחים רבים ולקהל אוהד כיוצרת של רוק אישי ומקורי. באותה שנה יצא גם אלבום הבכורה של נעם רותם, סולן להקת הבריטפופ הישראלית קרח תשע שהתפרקה מספר שנים קודם לכן, שיצירתו מתאפיינת בדומיננטיות של גיטרות חשמליות ובטקסטים אישיים.
שילובה של מוזיקה מזרחית במוזיקת הרוק שהחל בעשור הקודם עם להקות כדוגמת כנסיית השכל ואתניקס המשיך לבלוט ביצירתן של להקות אלה ואחרים. בייחוד התבלטה להקת אלג’יר שהוציאה בשנת 2004 את האלבום “מנועים קדימה” ששילב מוטיבים של מוזיקה מזרחית, מוזיקה אתנית ומוזיקה מסורתית וזכה לשבחים רבים. לאחר התפרקות הלהקה המשיכו חבריה אביב גדג’ וגבריאל בלחסן בפעילות עצמאית. יוצר בולט נוסף בתחום זה הוא דודו טסה שאלבומיו זכו להצלחה בקהל, ואף הוציא את האלבום “דודו טסה והכוויתים” בו שילב מוזיקה עיראקית ושירה בערבית.
לאחר שבמשך שנים רבות נעשתה רובה המוחלט של יצירת הרוק הישראלי בשפה העברית, החלו בתקופה זו אמנים צעירים רבים ליצור באנגלית, ועל אף שהדבר הגביל את קהל היעד שלהם קיבל יצירתם לגיטימציה שלא הייתה קיימת לפני כן. שי נובלמן הוציא בשנת 2001 את How To Be Shy עם הצליל הבריטי פסיכדלי של שנות השישים, שזכה להצלחה בינלאומית, ופתח את הדלת לרבים אחרים שהגיעו אחריו. בולט במיוחד בהקשר זה הזמר והיוצר אסף אבידן, שיחד עם להקת המוג’וז זכה להצלחה עצומה בארץ ובחו”ל. עוד פועלים באנגלית תמר אייזנמן, המערבת גם פאנק ובלוז, גבע אלון המושפע גם מפולק, להקת הפאנק יוסלס איי.די וכן אמנים אחרים המשתייכים לסצנת האינדי-רוק הישראלית. למה ליבך כמו קרח פלייבק קריוקי
החל מאמצע העשור ניכרה בתווך שבין הרוק לפופ תופעה של יצירה מוזיקלית רכה ושקטה יחסית הכוללת לרוב טקסטים אישיים ורגשניים. תופעה זו נוצרה בקרב חבורה של זמרים צעירים כדוגמת יוני בלוך, אפרת גוש, דניאל סלומון, אריק ברמן ואחרים שנחלו הצלחה רבה בקרב הקהל הרחב.
בניגוד לעשור הקודם חלה בתקופה זו ירידה משמעותית בכמות הלהקות הפעילות, כשלצד להקות ותיקות כדוגמת מוניקה סקס, כנסיית השכל והיהודים שהמשיכו את פעילותן, קמו מספר מועט של להקות חדשות שנטה לכיוונים מוזיקליים רכים וקליטים יותר. דוגמאות אופייניות הן הלהקות סינרגיה, שהחלה את פעילותה בשנת 2002, בית הבובות, החל משנת 2005 והפיל הכחול החל מ2007 שיצרו רוק מלודי ונוח לעיכול שאכן התקבל בהצלחה בציבור הרחב. הלהקות שייגעצ, שפעלה החל משנת 2001 ומרסדס בנד שאלבומה הראשון יצא בשנת 2004 התאפיינו בפאנק רוק. לעומת להקות אלו פעלו שתי להקות אחרות שיצרו רוק קשוח ואף טקסטים מחאתיים חריפים, מה שהקנה להם קהל אוהדים מצומצם למדי אך הערכה רבה על יצירתם המוזיקלית- להקת הג’ירפות, שפעלה בהרכבים שונים החל משנות התשעים אך התבלטה החל מתחילת שנות האלפיים עם האלבומים משוחח עם כיסא וגג, ולהקת הבילויים, שהוציאה את אלבום הבכורה שלה בשנת 2003. בנוסף התאחדו בתקופה זו מספר להקות שהתפרקו מספר שנים קודם לכן, בהן משינה, איפה הילד? ומופע הארנבות של ד”ר קספר, שחזרו להופיע וכן להוציא אלבומים חדשים. בלעדייך גידי גוב פלייבק קריוקי למה ליבך כמו קרח פלייבק קריוקי אלוהים נתן לך במתנה איתן מסורי קריוקי
תופעה נוספת של סוף העשור הראשון של המאה ה-21 היא פריחה של שימוש בטקסטים יהודיים, מהתנ”ך, הפיוטים ועוד בקרב מוזיקאים ישראליים בכלל ויוצרי רוק בפרט. תחילתה של תופעה זו הייתה בעלייתה של מוזיקה יהודית מקורית ופריצתם של יוצרי רוק דתיים חדשים, תחילה בתוך הציבור הדתי לאומי ומאוחר יותר גם בקרב הקהל הרחב. בין הזמרים הבולטים נמנים עדי רן, שהחל את פעילותו עוד בשנות התשעים; אודי דוידי, שאלבומו הראשון יצא ב2004 וזכה לפופולריות רבה בקהל הדתי הצעיר; וארז לב ארי עם האלבום שמחת הפרטים הקטנים שהכיל מאפיינם של מוזיקה אתנית ומוזיקת נשמה. תופעה זו השתלבה בחזרתם בתשובה של אמני רוק ישראליים בולטים שהוציאו אלבומי פיוטים וכן אלבומים מקוריים ברוח זו, ביניהם שמע קולי של מאיר בנאי; שיר חדש ורסיסי לילה של אהוד בנאי; לילה כיום יאיר של אביתר בנאי; ואבן גבירול, אדומי השפתות ואתה נמצא כאן של ברי סחרוף.