אין כמוה רמי קלינשטיין פלייבק קריוקי

49.0059.00

נקה
קטגוריה:

תיאור

אין כמוה רמי קלינשטיין פלייבק קריוקי

האזן לדוגמית פלייבק / כתוביות

 

קלינשטיין נולד בניו יורק, ארצות הברית ועלה לישראל בגיל 8. עוד טרם התפרסם עסק במוזיקה, וב-1978, בעודו בתיכון, הקים קלינשטיין להקה יחד עם ירמי קפלן. בשנת 1980 התגייס לצה”ל, והיה למנהל המוזיקלי של הלהקה הצבאית “צה”ל 80”, בה היה גם חבר לצידם של אשתו לעתיד ריטה והזמרות שלווה ברטי וחני דינור. בשנת 1983 יצר, יחד עם יוריק בן דוד את פסקול הסרט “הפנימיה”, ובסוף אותה שנה הלחין את רוב שירי הלהקה הצבאית “צה”ל 84”, שבה היו חברים בין היתר יובל זמיר, אופירה יוספי ואורנה דץ (דאז כהן). פרסומו הגדול הגיע בשנת 1985, כאשר הלחין את שירו של יורם טהרלב “עוד לא תמו כל פלאייך”, שהפך ללהיט בביצועה של להקת פיקוד הצפון עם הסולנית יסמין גמליאל (שאחר כך הייתה חלק משלישיית הבנות “מנגו”). באותה שנה אף הפיק ועיבד את אלבום הבכורה של דני בסן.
הפריצה הגדולה, הן של קלינשטיין והן של ריטה, הגיעה בשנת 1986 עם הוצאת אלבומי הבכורה של שניהם – “ביום של הפצצה” של רמי, ו”ריטה” של ריטה. “ביום של הפצצה” נחשב לאחד האלבומים המצליחים ביותר של קלינשטיין, ונכללו בו שיר הנושא וכן “את שרה ברדיו”, “אש”, “הניחי לי”, והדואט “שבועה” עם ריטה. בעקבות הצלחת האלבום יצא קלינשטיין לסיבוב הופעות בשם “אש על הבמה”.
אלבום הבכורה של ריטה כלל בעיקר שירים שהלחין ועיבד קלינשטיין, הבולט ביותר מביניהם הוא “שביל הבריחה”, איתו הגיעה ריטה למקום הרביעי בקדם אירוויזיון באותה שנה והופעתה שם עוררה עניין ציבורי עקב שמיטת הכתפייה אותה לבשה ריטה. בנוסף הלחין קלינשטיין לאלבום את רוב השירים, ביניהם “שיר אהובת הספן”, “עבד של הזמן”, “בגידה” ו”לקבל ולתת”.
בשנת 1988 יצא האלבום העברי השני של ריטה, “ימי התום”, אשר גם בו היה קלינשטיין המלחין והמעבד העיקרי. בין השירים הבולטים באלבום היו “תחת ירח ערבי” (שהופיע רק במהדורת הדיסק), “עטוף ברחמים”, “הנסיכה והרוח” (עיבוד של קלינשטיין ללחן של יהודה פוליקר), “אני חיה לי מיום ליום” (שכתב חנוך לוין, ושביצעה במקור תיקי דיין בלחן שונה) והמוכר יותר כ”לא בת 16″, “ימי התום”, “בוא”, “כמו בִּתמונה” ו”חברה”, שכתבה ריטה עוד בצעירותה לחברתה פנינה עסיס, לימים המעצבת פנינה טורנה. באותה שנה הפיק קלינשטיין את סיבוב ההופעות של גידי גוב “דרך ארץ”, בו גם שר חלק משיריו. באלבום שיצא בעקבות המופע, שר קלינשטיין את “הניחי לי” לבד, ואת “ככה את רצית אותי” יחד עם גוב.
סוף שנות השמונים ותחילת התשעים[עריכת קוד מקור | עריכה]
בשנת 1989 יצא האלבום השני של קלינשטיין, “על הגשר הישן”, בו ניסה לראשונה את כוחו ככותב שירים. באלבום הופיעו השירים הידועים “על הגשר הישן” ו”אף פעם”, אך הוא זכה להצלחה פחותה בהרבה מקודמו. באותה שנה הלחין קלינשטיין לריטה את השיר “מחול מטורף”, וללהקת “מנגו” את שירה הידוע ביותר, “גרה בשינקין”. אין כמוה רמי קלינשטיין פלייבק קריוקי
בשנת 1991 יצא אלבומו השלישי, “אהביני”, עם קרדיט ביצוע ל”קלינשטיין והמועצה”. “המועצה” הייתה להקת הליווי של קלינשטיין, אשר כללה את ליאור יקותיאלי בגיטרה, בנצי גפני בבס, ואלון הלל בתופים. בהמשך עזב גפני, ובמקומו הצטרפו ששי מזרחי בבס, ועובד אפרת בגיטרה. באלבום בלטו שיר הנושא, “אין כמוה”, “קר שם בחוץ”, חידוש לשיר “זמר אהבה לים”, והלהיט הגדול ביותר, “צעיר לנצח”, שירו של בוב דילן שתורגם על ידי יאיר לפיד והולחן על ידי קלינשטיין. האלבום נחשב למצליח יותר מקודמו. אין כמוה רמי קלינשטיין פלייבק קריוקי
בשנת 1993 יצא האלבום השני של קלינשטיין עם “המועצה”, תחת השם “במסיבה אצל גידו”. האלבום, שרוב שיריו היו בעלי תוכן אירוטי, נחל כישלון מסחרי, ופרט לשיר “חוץ ממך כלום” לא הפכו שירי האלבום ללהיטים. בגרסה המקורית של הסינגל “חוץ ממך כלום” הופיעה השורה “כי הארץ מתפתחת כמו הזין שלי”, שצונזרה (עם הצליל האלקטרוני “ביפ”) בכל השמעה של השיר. מאוחר יותר קלינשטיין שינה את השורה. גם השיר “בן אלף זונות” שהופיע באלבום נפסל לשידור (ובניגוד ל”חוץ ממך כלום”, השיר צונזר במלואו).
שנה מאוחר יותר הפיק את המופע המשותף של גידי גוב ושל יהודית רביץ, “מופע משותף מאוד”, בעקבותיו הוקלט החידוש הידוע של השניים לשירה של רביץ “באה מאהבה”, בעיבודו של קלינשטיין. באותה שנה השתתף קלינשטיין מספר פעמים בתוכניתו של גוב “לילה גוב”, ושר יחד עם גוב ורביץ את “שיר אהבה” של עפרה פוקס, ויחד עם גוב את עיבודו ל”האהבה הראשונה” של “החלונות הגבוהים”. הוא גם עיבד מספר שירים לתוכנית, ביניהם “על קו הזינוק” של החברים של נטאשה, “בגלל הרוח” של שלומי שבת, ו”שיר אחרי מלחמה” של אריק איינשטיין. רוב נגני התוכנית היו חלק מ”המועצה”, בהם אלון הלל, ליאור יקותיאלי ויוראי אורון. בסוף 1994 הוציאה ריטה את אלבומה “אהבה גדולה”, אך הפעם עם מעורבות פחותה של קלינשטיין.
בשנת 1995 הוציא קלינשטיין את אלבומו המצליח ביותר – “תפוחים ותמרים”. שיר הנושא של האלבום, למילותיו של איתן נחמיאס גלס, היה ללהיט, וזכה בתואר “שיר השנה” במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג’. פרט לשיר הנושא, בלטו באלבום גם השירים “הבוקר את הולכת” ו”קרוב אל לבך”. האלבום הפך תוך חצי שנה לאלבום פלטינה, ונחשב עד היום לנמכר ביותר של קלינשטיין. אין כמוה רמי קלינשטיין פלייבק קריוקי
בשנת 1996 יצא אלבום אוסף של קלינשטיין, לכבודו הקליט ביצוע משלו לשיר “עוד לא תמו כל פלאייך” וגרסאות חדשות לשירים “על הגשר הישן” ו”צעיר לנצח”. אלבום זה היה למצליח מאוד אף הוא, ונמכר ביותר מ-100,000 עותקים. באותה שנה יצא אוסף גם לריטה – “תחנות בזמן”, שבו הופיעו בעיקר שירים אשר לא הופיעו באלבומיה הקודמים. בין השירים באלבום היו “מחול מטורף”, “חזיון מקומי”, “שירת הסירנה” (“אל תפחד”), “שרה ברחובות” (איתו ייצגה את ישראל באירוויזיון 1990) ו”ארץ מולדת”, כולם בלחניו של קלינשטיין. קלינשטיין גם הלחין שיר שכתבה ריטה במיוחד לאלבום, “עד שתעזוב”.
בשנת 1997 יצא אלבומו השישי של קלינשטיין, “כל מה שתרצי”, בהפקתו המוזיקלית של אלון הלל. בין השירים בלטו “תשארי עוד קצת”, “הים כבר לא”, ושיר הנושא, אשר זכה בתואר שיר השנה במצעד הפזמונים השנתי של רשת ג’. בעקבות האלבום יצא קלינשטיין בסיבוב הופעות מצליח.
הפזמון יכול להיות כל קטע בשיר, בעל אופי מוזיקלי, קצבי, קולי, או כפי שהוא בדרך כלל, שילוב של כל אלה, אשר נקלט בקלות על ידי המאזין ואשר עוזר לשיר להתבלט. מגוון העקרונות של הפקה הנחשבת לטובה בפופ הם נרחבים ולכן, כאשר האדם העומד מאחורי המוזיקה הוא כותב, או מפיק, או מעבד מוכשר, אזי, כמעט מובטח כי התוצאה הסופית תהיה מבוססת על מספר רעיונות מוזיקליים החוזרים על עצמם כדי לגרות את אוזנו ואת עניינו של המאזין. אין כמוה רמי קלינשטיין פלייבק קריוקי
טכניקות ההפקה של מוזיקת הפופ עוקבות מקרוב אחרי האופנות המוזיקליות השולטות. בדרך כלל, ז’אנרי משנה של מוזיקה חתרנית שאינה מוזיקת הזרם המרכזי של הפופ, הם בעלי ההשפעה העיקרית על ההפקה של הזרם המרכזי של הפופ. המפיקים המבוקשים ביותר היום, הם לעתים, מוזיקאים הנמצאים בחזית של המוזיקה החדשנית ביותר. אצל בריטני ספירס, כריסטינה אגילרה, ריהאנה, קייטי פרי, ביונסה ואמני פופ מפורסמים אחרים בשנים האחרונות, ישנן השפעות חזקות של ראפ והיפ הופ ורית’ם אנד בלוז. ההשפעה שהיא קצת יותר חדשנית כיום היא ההופעה המחודשת של הסינתסייזרים.
ברוב המקרים במוזיקת הפופ, מפיק התקליטים הוא דמות מרכזית בתהליך היצירה. הוא זה שבוחר את השירים וגם זה שקובע את הסאונד ואת אופי המוזיקה.
סוג ייחודי של מוזיקת הפופ הם השירים אשר מכונים “בלדות האהבה”. אלו הם שירים בעלי קצב איטי אשר מילותיהם מאופיינות ברגשנות ותכניהם נסובים סביב הנושא הרומנטי באהבה. היה או אולי לא היה פלייבק קריוקי