איילת אהבים פלייבק קריוקי

39.00

נקה
קטגוריה:

תיאור

איילת אהבים פלייבק קריוקי

האזן לדוגמית פלייבק

האזן לדוגמית כתוביות

 


שלישיית גשר הירקון הייתה הרכב מוזיקלי שהתקיים בין השנים 1964-1966 בשני הרכבים. חברי ההרכב הראשון היו אריק איינשטיין, יהורם גאון ובני אמדורסקי. בתוכניתה השנייה של השלישייה החליף ישראל גוריון את יהורם גאון שעזב. היא קרויה על שם גשר הירקון בתל אביב שתמונתו אף הופיעה על עטיפות אלבומיהם. לשלישייה תרומה נכבדת לזמר העברי.
איינשטיין, אמדורסקי וגאון פעלו במסגרות אחרות קודם להקמת השלישייה. איינשטיין וגאון היו יוצאי להקת הנח”ל; אמדורסקי היה חבר בצמד הדודאים עם ישראל גוריון. הופעתם הפומבית הראשונה כ”גשר הירקון” הייתה בפסטיבל הזמר והפזמון של שנת 1964, שם ביצעו את השיר “אותך”. לאחר מכן הקליטה לרדיו מספר שירים, בהם חידושים לשירי להקת הצ’יזבטרון ושתי פרודיות על שירי הביטלס – “שייק” מתוך הסרט “דליה והמלחים”, ו”למה את לא יוצאת איתי” אשר היה תרגום של חיים חפר לשיר “From Me to You”.
הקהל לא קיבל היטב את ההופעות הראשונות של הלהקה, שהורכבו משירי ארץ ישראל נושנים כמו “כנרת שלי”. כדי להציל את התוכנית הציעו מפיקי הלהקה, דן בן אמוץ וחיים חפר, לפנות לפזמונאית נעמי שמר, והיא תרמה לשלישייה שירים שהפכו ללהיטים כמו “לילה בחוף אכזיב”, “איילת אהבים” ו”סרנדה לך”. גם חיים חפר תרם ללהקה שירים מצליחים, כמו “אל תעברי לבד ילדה ברחוב” ו”איזה יום יפה”.
בשנת 1965 הקליטה השלישייה את האלבום “אהבה ראשונה” והעלתה תוכנית בשם זה בהפקה ועריכה של בן-אמוץ וחפר, עם הפקה מוזיקלית של יצחק גרציאני. השירים שנכללו באלבום ובמופע היו “לילה בחוף אכזיב”, “איילת אהבים”, “כשאור דולק בחלונך”, “אם רק תבואי בחמש”, “אל תעברי לבד ילדה ברחוב” ועוד.
לאחר מכן פרש יהורם גאון מההרכב והחליף אותו ישראל גוריון. ב-1966 הוציאה השלישייה את אלבומה השני, “התוכנית החדשה”, בו נכללו השירים “העיר באפור” (אותו כתבה נעמי שמר בעת שהותה בפריס במיוחד לשלישייה), “הכל בגלל האהבה” ו”סימן שאתה צעיר”. סיפור משעשע מאותה תקופה סופר על ידי אריק איינשטיין, שסיפר כי חשב כי ישראל גוריון הוא זה שייחשב לחדש, בעוד למעשה הגיב הקהל דווקא לאריק איינשטיין בשאלה “מי זה הגבוה הזה שמפריע להרכב הדודאים?”.
בפסטיבל הזמר באותה שנה זכתה השלישייה במקום השני עם השיר “ריח תפוח ואודם שני”, וזמן קצר לאחר מכן התפרקה.
במאי 1970 יצא לאור הסרט “שבלול”, המורכב ממערכונים של חבורת לול לצד שירים כמו אמא שלי. שירים אלו התגבשו לאלבומם המשותף של איינשטיין וחנוך, “שבלול”, שיצא באותה שנה. האלבום נחשב לאחד האלבומים המשפיעים ביותר ברוק הישראלי, ובסקרים רבים הוא נבחר כאלבום העברי הטוב בכל הזמנים. חנוך הלחין את כל שיריו וכתב כמעט את כולם. רבים מהשירים הפכו ללהיטים, ובהם “למה לי לקחת ללב” (מילים: איינשטיין וחנוך), “מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר”, “אבשלום” (מילים: חבורת לול), “קח לך אישה”, “אל תוותרי עלי”, “מה שיותר עמוק יותר כחול” ו”הבלדה על יואל משה סלומון” (מילים: יורם טהרלב). השיר “למה לי לקחת ללב” נבחר כ”שיר השנה” במצעד הפזמונים העברי השנתי של גלי צה”ל באותה שנה, ואיינשטיין נבחר כ”זמר השנה”.
כמו כן הוציאו איינשטיין וחנוך אלבום משותף נוסף, “פלסטלינה”. חלק משיריו הוצגו לראשונה בתוכנית הטלוויזיה “לול”, ששודרה באותה שנה. גם באלבום זה כתב והלחין חנוך את רוב השירים. בין להיטיו היו הדואט של איינשטיין עם ג’וזי כץ “מה איתי”, “אמא שלי”, “כתבו עליו בעיתון”, וכן שיר שאיינשטיין כתב והלחין, “אבישג”.
במהלך 1976 יצא בסי.בי.אס אמא שלי אלבומו השני של איינשטיין כל שירי התקליט – רבים מהם שירי ילדים – הולחנו על ידי בן טיפוחיו הצעיר של איינשטיין, שלום חנוך, ועוטרו בעיבוד תזמורתי עשיר בידי אלכס וייס ותזמורת סי.בי.אס ל אף שחנוך הביע לא אחת מורת רוח מהעידון שכפו עיבודיו של וייס על הלחנים שלו, שכבר נטו בבירור לרוק, הציבור היה מרוצה מהתקליט מזל גדי קידם משמעותית את הקריירה של איינשטיין, וכולל כמה מהמוכרים שבלהיטיו, בהם “רוח רוח” הימים הארוכים העצובים (מילים: איינשטיין לילה (מילים: חנוך)